CHARAKTERYSTYKA,  POCHODZENIE,  WALORY,  OCHRONA  PRAWNA

 

Z końcem 1939 roku w okolicach Spały i Tomaszowa Mazowieckiego Niemcy rozpoczęli przygotowania do budowy stanowisk dowodzenia środkowym odcinkiem frontu w przewidywanej już wtedy wojnie ze Związkiem Radzieckim. Obiekty otrzymały kryptonim „Anlage Mitte”. Na początku 1940 roku w Konewce koło Spały oraz w Jeleniu [na wschód od Tomaszowa Mazowieckiego] rozpoczęto budowę bliźniaczych kompleksów betonowych schronów. Przy pracach mających klauzulę najwyższej tajności, prowadzonych przez firmę Chemische Werke „Askania” zatrudniano robotników z Niemiec oraz Włochów. Najważniejszymi obiektami były gigantyczne, prawie 400 metrowe żelbetowe schrony „kolejowe”, do wnętrza których mogły wjeżdżać pociągi sztabowe. W pobliżu usytuowano schrony zaplecza technicznego mieszczące agregaty prądotwórcze, kotłownie, filtry i wentylatory tłoczące podziemnymi kanałami do schronu kolejowego ogrzane i oczyszczone powietrze. Inne obiekty mieściły transformatory, studnie, hydrofornie i stacje uzdatniania wody. Każdy z obiektów posiadał własną sieć wodno – kanalizacyjną. W pobliżu Konewki zbudowano kilka schronów bojowych zabezpieczenia terenu, a w Glinniku rozbudowano przedwojenne polskie lotnisko. Budowę obu kompleksów zakończono w 1941 roku. Obiekty nie były wykorzystane jako stanowiska dowodzenia w czasie ataku na Związek Radziecki. Hitler wraz ze Sztabem Generalnym kierowali kampanią rosyjską ze schronów w rejonie Kętrzyna w Prusach [„Wilczy Szaniec”]. W późniejszym okresie wojny, jako że schrony te były zbyt odległe od pola walki, utraciły status stanowiska dowodzenia. Schron w Konewce pełnił role składu amunicji, w Jeleniu zaś zlokalizowano filie zakładów Daimler – Benz remontującą silniki lotnicze. Obecnie w schronie kolejowym można zobaczyć zachowany fragment oryginalnego torowiska jak również pomieszczenia dla obsługi pociągu. Uzupełnieniem jest bogata i stale uzupełniana ekspozycja militariów oraz wystawy stałe i czasowe dotyczące fortyfikacji i historii II wojny światowej. Schron kolejowy połączony jest ze schronem elektrowni 80 metrowym podziemnym kanałem technicznym udostępnionym do zwiedzania.

 

ORGANIZATOR  ZWIEDZANIA

 

PPHU Imax

Łódź 91-486 Łódź, ul. Laurowa 10

tel. +48 501 430 321

e-mail: imax@o2.pl

www.bunkierkonewka.eu

 

POŁOŻENIE,  DOJAZD

 

Spała, gmina Inowłódz, powiat tomaszowski, województwo łódzkie Trasa Turystyczna „BUNKIER W KONEWCE” znajduje się w lesie położonym ok. 4 km na północ od Spały. Po dojechaniu do Spały, jadąc od strony Tomaszowa Mazowieckiego skręcamy na drugim skrzyżowaniu w lewo [na rogu jest kościółek z 1923 roku], jedziemy aż do krzyżówki w Konewce. Mijamy krzyżówkę i jedziemy na wprost mijając tartak i niewielki most nad rzeczką. Kawałek za mostem skręcamy na rozjeździe w prawo, po ok. 400 metrach ujrzymy schron. Parking przy obiekcie.

 

DOSTĘPNOŚĆ  OBIEKTU  DLA  TURYSTÓW

 

Obiekt czynny:

– od maja do czerwca i od września do końca października codziennie oprócz poniedziałków w godzinach od 10.00 do 18.00

– w miesiącach wakacyjnych [lipiec – sierpień] obiekt czynny codziennie w godzinach od 10.00 – 19.00.

– w okresie od listopada do końca kwietnia obiekt czynny tylko w soboty i niedziele w godzinach od 10.00 – 16.00

Terminy i godziny należy uzgodnić telefonicznie.

Długość trasy – ok. 1 km. [z częścią powierzchniową]. Czas zwiedzania – ok. 1 godz.

Temperatura wewnątrz stała ok. +16ºC. Wilgotność ok. 80%.

Trasa oświetlona elektrycznie.

Obiekt dostępny dla osób niepełnosprawnych.

Zalecane wygodne, sportowe obuwie i cieplejsze okrycie latem.

Zwiedzanie indywidualne, opcjonalnie z przewodnikiem.

Powrót do "Pomilitarne"